Trollflöjten av Wolfgang Amadeus Mozart

I samarbete med textskrivaren Emanuel Schikaneder skapade Wolfgang Amadeus Mozart sin sista föreställning som fick namnet Trollflöjten. Den har också blivit en av hans mest uppskattade och älskade kompositioner.

Operan hade sin urpremiär den 30 september år 1791 i utkanten av Wien. Mozart dirigerade själv och Schikaneder sjöng libretto i rollen som Papageno. Bara några dagar efter premiären insjuknade Mozart.

Kommande föreställning

Föreställningen ges på Operan i Stockholm den 13 januari klockan 19:00. Föreställningen pågår i 2 timmar 55 minuter inklusive 30 minuters paus.

Handlingen

Akt 1 öppnar upp med en scen där Tamino blir överfallen av en orm och svimmar. Han blir räddad av tre damer men när han vaknar upp är det Papageno han ser och tror att denne har räddat honom. Pagageno förnekar inte detta. När de tre damerna återvänder berättar de om Pamina, dotter till nattens drottning, som har blivit bortrövad av Sarastro. De ger Tamino i uppdrag att befria henne och som tack om han lyckas blir han lovad att få gifta sig med Pamina.

Till sin hjälp för uppdraget får Tamino en magisk flöjt och Papageno som blir hans följeslagare får ett klockspel som även det är ett hjälpmedel i sökandet och att användas om de hamnar i fara. Akten avslutas med att Pamina och Tamino på order av Sarastro leds till prövningarnas hus.

I andra akten håller Taminos första prövning, att tiga, på att äventyra kärleken till Pamina som inte förstår varför han är tyst. Som tur är återförenas hon så småningom med Tamino och tillsammans går de in i den sista prövning.

Papageno som inte alls finner något nöje i prövningarna förkunnar att han är nöjd bara han får lite vin och en flicka. Intet ont anande får han med hjälp av tre gossar och klockspelet snart sin önskan uppfylld då hans Papagena dyker upp.

I slutet av akten försöker nattens drottning att tillsammans med Monostatos, Paminas fångvaktare, hindra dem från att förenas. Men de misslyckas och Tamino och Pamina kommer att hyllas av Sarastro och hans sällskap som om de var gudar.

Tips

Den som är på plats 45 minuter innan föreställningen kan gå till Guldfoajén och lyssna på en kvarts introduktion av föreställningen. Den möjligheten ges för de flesta opera- och balettföreställningarna på Operan. Dock inte inför premiärer då det istället hålls ett premiärsamtal.

För den som är nyfiken att se lite mer av Operans reportoar finns möjligheten att se utställningen. Den visas på 3:e nedre raden, 1:a raden, utanför Guldfoajén och på parketten i Christinarummet.